Щодо отримання квитанцій з відмовами у реєстрації в ЄРПН розрахунків коригування до податкових накладних

РК складається у випадках зміни суми компенсації вартості товарів чи послуг, а також в разі необхідності виправлення помилок, допущених при складанні податкових накладних (п. 192.1 ПКУ, п. 21 Порядку № 1307).

Останнім часом значно почастішали випадки отримання платниками ПДВ квитанцій з відмовою у реєстрації РК в ЄРПН. Причиною цього стали зміни у програмному забезпеченні, в якому ДФСУ вирішила «стандартизувати» можливості платників для заповнення граф РК. Зауважимо, що ці нововведення зроблені ДФСУ без жодних змін у законодавстві.

Наприклад, щодо заповнення графи 2 «Причина коригування» РК програмне забезпечення відмовляє в прийнятті РК з будь-яким іншим формулюванням крім таких запропонованих варіантів:

• «Зміна кількості»;

• «Зміна ціни»;

• «Зміна номенклатури»;

• «Повернення товару або авансових платежів»;

• «Зменшення обсягу при нульовій кількості»;

• «Зменшення кількості при нульовому обсягу»;

• «Усунення неоднозначностей».

Зазначимо, що положення п. 192.1 ПКУ та Порядку № 1307 не містять обмежень щодо формулювань причини коригування у графі 2 РК. Тому така «стандартизація» з боку ДФСУ є неправомірною.

Щодо норм, якими передбачена можливість відмови в реєстрації РК, наведемо положення п. 201.10 ПКУ:

«Якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов’язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді».

Також в пунктах 12-15 Порядку № 1246 передбачено:

«12. Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

• дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

• наявності помилок під час заповнення обов’язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

• наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

13. За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі – квитанція).

15. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття».

Отже, з вищенаведених норм вбачається, що відмовити в реєстрації РК органи ДФСУ можуть у разі порушення вимог п. 201.1 ПКУ чи 192.1 ПКУ і при цьому лише в тому разі, якщо такі помилки заважають ідентифікувати здійснену операцію чи її зміст.

Як вже зазначалось вище, оскільки положення п. 192.1 ПКУ та Порядку № 1307 не містять обмежень щодо формулювань причини коригування у графі 2 РК, то відмова в реєстрації РК у зв’язку з заповненням цієї графи з боку ДФСУ є неправомірною.

Така відмова в реєстрації може бути оскаржена в судовому порядку.

Зауважимо, що в разі якщо внаслідок таких неправомірних відмов в реєстрації РК орган ДФС в подальшому застосує штраф за порушення строку реєстрації, то такий штраф слід вважати неправомірним. Такий штраф може бути оскаржений як в адміністративному, так і в судовому порядку. Підтвердженням неправомірності штрафу буде квитанція, яка підтвердить своєчасність відправлення на реєстрацію РК та неправомірність відмови в реєстрації.

Олег Коваль,
Консалтингова компанія «ЕКСПЕРТ»

Опубліковано:
Інформаційно-правова пошукова система «ЛІГА:ЗАКОН»

*******

Усі права на цей матеріал належать Консалтинговій компанії «ЕКСПЕРТ». Будь-яке копіювання, передрук, поширення цілком або частково допускається винятково з письмового дозволу правовласника.

Related posts

Відшкодування неправомірних штрафів щодо звітності по ТЦО за 2013-2015 роки

З 01.01.2017 року набрали чинності норми Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21.12.2016 р. № 1797-VIII, яким відповідальність за порушення у сфері декларування контрольованих операцій була викладена в...

Read More

Відшкодування ПДВ: які строки давності?

Вирішуючи питання про обмеження строків права на бюджетне відшкодування податку на додану вартість, тривалий час практика йшла шляхом обмеження такого права строком у 1095 днів. Вона базувалась на п.102.5 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі...

Read More

Щодо обмеження операційного дня для цілей реєстрації податкових накладних

12.04.2018 р. ДПС «ДІНАЙ»

Щодо обмеження операційного дня для цілей реєстрації податкових накладних

24.03.2018 року набрала чинності постанова КМУ від 21.02.2018 р. N 204, якою внесено зміни до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових...

Read More