Податковий кодекс: коментар для круглого столу Міністерства фінансів України та газети «Урядовий кур’єр»

Не вдаючись у деталі, насамперед хотілося б відмітити, що документ, за деякими виключеннями, не несе революційних змін в оподаткуванні. По суті, відбулося узагальнення «податкового досвіду» нашої країни, яке увібрало в себе, на жаль, не тільки позитивні моменти. 

Якщо говорити про позитивні зміни саме в оподаткуванні, то на увагу заслуговує виключення з переліку податків окремих податків та зборів, які в силу різних причин так і не стали повноцінними складовими системи оподаткування. 

Водночас прийняття в п’ятницю Верховною Радою проекту Закону України "Про збір та облік єдиного соціального внеску" виносить таку важливу частину оподаткування як оподаткування заробітної плати за межі Податкового кодексу. Тобто в частині сплати внесків до фондів соціального страхування платник все ж має керуватися окремим законом.

Прогресивною  новацією, на мій погляд, стала уніфікація з правилами бухгалтерського обліку підходу для визначення прибутку з метою сплати податку на прибуток підприємств. Це позбавляє платника податків необхідності вести окремий громіздкий податковий облік, хоча повної синхронізації з бухобліком все ж не буде.

Не виправдались сподівання малого та середнього бізнесу щодо податкових канікул. Ними можуть скористатися лише досить вузьке коло дрібних підприємців, зайнятих у сфері побутових послуг для населення. В цілому ж,  податкове навантаження на малий та середній бізнес зросте, в першу чергу, за рахунок виведення внесків до фондів соціального страхування за межі єдиного податку. 

Однак найбільші нарікання з боку практиків викликають положення Податкового кодексу в частині адміністрування податків. Так, планується запровадження нових методів податкового контролю як-то проведення обстежень територій, приміщень та іншого майна, проведення опитувань платників податків – фізичних осіб, хронометражу, застосування непрямих методів. В той час як відповідальність посадових осіб контролюючих органів (наприклад, за неправомірну відмову у прийнятті декларації) кодекс не конкретизує.

Зважаючи на заяви як законодавців, так і урядовців, дуже сподіваємось, що до другого читання будуть враховані побажання громадськості, а Податковий кодекс дійсно стане однією з рушійних сил розвитку української економіки. 

 

Олександр Киришун,

Консалтингова компанія «ЕКСПЕРТ»

Опубліковано 24.06.2010р.:

газета «Урядовий кур’єр» №114

*******

Усі права на цей матеріал належать Консалтинговій компанії «ЕКСПЕРТ». Будь-яке копіювання, передрук, поширення цілком або частково допускається винятково з письмового дозволу правовласника.