Комісія чи уповноважений із соцстрахування?

Статтею 34 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 р. № 2240-III (далі – Закон № 2240) передбачено такі види матеріального забезпечення для працівників підприємства, які є застрахованими особами: 

• допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною); 

• допомога по вагітності та пологах; 

• допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві); 

• забезпечення оздоровчих заходів (оплата путівок на санаторно-курортне лікування застрахованим особам та членам їх сімей, до дитячих оздоровчих закладів, утримання санаторіїв-профілакторіїв, надання соціальних послуг у позашкільній роботі з дітьми, у тому числі придбання дитячих новорічних подарунків). 

Відповідно до ч. 3 ст. 50 Закону № 2240 рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг повинно прийматися комісією (або уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації. Якщо створюється комісія, то до її складу входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб). 

Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг. 

Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, яке затверджується правлінням Фонду. 

Таке положення затверджено постановою Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 23.06.2008 р. № 25 (далі – Положення № 25). 

Комісія із соціального страхування підприємства створюється при чисельності застрахованих осіб понад 15 працюючих за наймом (тобто за трудовими договорами). При чисельності на підприємстві застрахованих осіб 15 і менше на загальних зборах працівників обирається уповноважений із соціального страхування підприємства (п. 1.4 Положення № 25). 

Комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства підзвітна роботодавцю та представнику застрахованих осіб, а її робота в установленому порядку підлягає перевірці органами ФСС з ТВП (п. 1.6 Положення № 25). 

На новоствореному підприємстві комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства створюється (обирається) у місячний строк після державної реєстрації підприємства (п. 1.9 Положення № 25). 

Таким чином, якщо кількість працюючих за трудовими договорами на підприємстві не перевищує 15 осіб, то обирається уповноважений із соціального страхування, якщо ж кількість осіб перевищує 15 осіб, то слід створювати комісію. 

Слід також звернути увагу на окремі питання, які виникають в практичній діяльності підприємства. 

Наприклад, на новоствореному підприємстві протягом місяця не призначено ні уповноваженого, ні комісію із соціального страхування. 

За цих обставин, на нашу думку, слід виходити з такого. Питання трудових відносин належить до компетенції керівництва підприємства. Вважаємо, що в такому разі керівник фактично бере на себе обов’язки уповноваженого із соціального страхування. Ключовим питанням в цьому випадку є своєчасність призначення виплат та дотримання порядку використання коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням. 

Положення № 25 також не встановлює строку, протягом якого уповноважений із соціального страхування повинен бути замінений на створену комісію у зв’язку із перевищенням кількості працюючих порогу в 15 осіб. 

Знову ж таки, вважаємо, що уповноважений із соціального страхування буде виконувати свої обов’язки до моменту створення комісії. 

Положення № 25 не встановлює також кількість членів комісії із соціального страхування. Але виходячи з форми Протоколу засідання комісії із соціального страхування (рішення уповноваженого), передбачено місця для підписів п’яти осіб: голови комісії, заступника голови та трьох членів комісії. Тобто в загальній кількості – п’ятьох осіб. 

При цьому, оскільки кількість членів комісії ні Законом № 2240, ні Положенням № 25 прямо не встановлена, вважаємо, що кількість осіб може й відрізнятися від п’яти. Але в будь-якому разі доцільно обирати непарну кількість членів комісії із соціального страхування. 

 

Олег Коваль,

Консалтингова компанія «ЕКСПЕРТ»

 

Опубліковано:

Інформаційно-правова пошукова система «ЛІГА:ЗАКОН»

*******

Усі права на цей матеріал належать Консалтинговій компанії «ЕКСПЕРТ». Будь-яке копіювання, передрук, поширення цілком або частково допускається винятково з письмового дозволу правовласника.