Податкові новації 2019: коментар до Закону України від 23.11.2018 №2628-VIII

 

Законом внесено зміни до Податкового кодексу України, а також до інших кодексів і законів України.

Закон набирає чинності з 01.01.2019 року.

Але значна частина змін щодо акцизного податку та регулювання діяльності з обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та пального набирають чинності поступово протягом 2019 року. Такі строки в розділі Акцизного податку цього коментаря виділено окремо.

 

Податок на прибуток

Додано визначення активу з права користування – це визнаний орендарем згідно з вимогами міжнародних стандартів фінансової звітності актив, який представляє право орендаря використовувати базовий актив протягом строку оренди (пп. 14.1.12 ПКУ). При цьому передбачено, що вимоги пунктів 138.1 – 138.3 ст. 138 «Різниці, які виникають при нарахуванні амортизації необоротних активів» ПКУ не застосовуються до операцій з активами з права користування за договорами оренди (п. 138.4 ПКУ).

 

Трансфертне ціноутворення (контрольовані операції)

Положення пп. 39.2.1.1 ПКУ доповнено також нормою, згідно з якою якщо нерезидентом, організаційно-правова форма якого включена до переліку КМУ, у звітному році сплачувався податок на прибуток (корпоративний податок), господарські операції платника податків з таким нерезидентом за відсутності критеріїв, визначених підпунктами «а» – «в» цього підпункту ПКУ, визнаються неконтрольованими.

Оновлено визначення господарської операції для цілей трансфертного ціноутворення (пп. 39.2.1.4 ПКУ) та правила віднесення операцій до контрольованих у разі якщо право власності на предмет (результат) такої операції між резидентом і нерезидентом спочатку переходить до однієї або декількох осіб (пп. 39.2.1.5 ПКУ).

Передбачено, що на запит ДФСУ платники податків протягом 30 календарних днів з дня отримання запиту подають документацію з трансфертного ціноутворення щодо контрольованих операцій, зазначених у запиті. Документація подається платником податків до контролюючого органу, зазначеного у запиті (пп. 39.4.4 ПКУ).

 

ПДВ

Перелік обов’язкових реквізитів податкової накладної доповнено індивідуальним податковим номером. Зауважимо, що форма податкової накладної і до цих змін містить індивідуальний податковий номер платника податку на додану вартість.

В п. 30.4 ПКУ уточнено, що не можна відмовитись від застосування податкової пільги з ПДВ.

Пільгу з ПДВ на операції з постачання, у тому числі операції з імпорту відходів та брухту чорних і кольорових металів, а також паперу та картону для утилізації (макулатури та відходів) товарної позиції 4707 згідно з УКТ ЗЕД продовжено до 1 січня 2022 року (п. 23 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ).

До 31 грудня 2020 року відновлено пільгу з ПДВ за операціями з лікарськими засобами якщо ввезення та/або постачання здійснюється на підставі договорів із спеціалізованими організаціями, що здійснюють закупівлі, перелік яких визначений Законом України «Про здійснення державних закупівель» за правилами п. 38 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ.

До 1 січня 2022 року продовжено пільгу щодо операції з постачання на митній території України вугілля та/або продуктів його збагачення товарних позицій 2701, 2702, 2704 00 згідно з УКТ ЗЕД (п. 45 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ).

До 31 грудня 2022 року продовжено пільгу щодо операції із ввезення на митну територію України та з постачання на митній території України транспортних засобів, оснащених виключно електричними двигунами (одним чи декількома), що зазначені у товарній підкатегорії 8703 90 10 10 згідно з УКТ ЗЕД (в тому числі вироблених в Україні), а також встановлено пільгу на операції із ввезення на митну територію України товарів, зазначених у товарних підкатегоріях 8502 31 00 00, 8541 40 90 00, 8504 23 00 00, 8504 40 88 00 згідно з УКТ ЗЕД (п. 64 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ).

Оновлено правила оподаткування ПДВ операцій з ввезення на митну територію України товарів у міжнародних поштових та експрес-відправленнях, у несупроводжуваному багажі та товарів, що ввозяться на митну територію України фізичними особами в ручній поклажі та/або у супроводжуваному багажі. Але передбачено, що у 2019 і 2020 роках норми п. 180.21 та підпунктів 191.1.3 і 191.1.4 ПКУ не застосовуються, а на цей період встановлюються тимчасові правила (п. 68 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ, п. 180.21 ПКУ, ст. 191 ПКУ, пп. 196.1.17 ПКУ).

Оновлено положення п. 187.10 ПКУ щодо застосування касового методу платниками ПДВ, які постачають теплову енергію, природний газ (крім скрапленого), надають послуги з транспортування та/або розподілу природного газу, інші житлово-комунальні послуги, послуги (роботи), вартість яких включається до складу плати за послугу з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій чи послугу з управління багатоквартирним будинком, фізичним особам, бюджетним установам, незареєстрованим як платники ПДВ, а також житлово-експлуатаційним конторам, управителям багатоквартирних будинків, квартирно-експлуатаційним частинам, об’єднанням співвласників багатоквартирних будинків, іншим платникам податку, які здійснюють збір коштів від зазначених покупців з метою подальшого їх перерахування продавцям таких товарів (надавачам послуг). Зазначене правило поширюється також на операції з постачання зазначених товарів/послуг для житлово-експлуатаційних контор, управителів багатоквартирних будинків та бюджетних установ, що отримують такі товари/послуги, якщо вони зареєстровані як платники ПДВ.

Також до 1 січня 2022 року продовжено застосування касового методу платниками ПДВ, які здійснюють постачання (у тому числі оптове), передачу, розподіл електричної та/або теплової енергії, постачання вугілля та/або продуктів його збагачення товарних позицій 2701, 2702, 2704 00 згідно з УКТ ЗЕД, надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення (п. 44 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ).

 

ПДФО

З 01.01.2019 року уточнюються положення пп. 165.1.39 ПКУ, згідно з якими до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу фізичної особи не включаються вартість дарунків у частині, що не перевищує 25% однієї мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, за винятком грошових виплат у будь-якій сумі.

Тобто у 2019 році це сума 1043,25 грн. (4173х25%).

 

Єдиний соціальний внесок

Змінами до Закону «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» тепер передбачено встановлення розміру внеску 8,41% як для підприємств, установ і організацій, так і для фізичних осіб – підприємців, в яких працюють особи з інвалідністю щодо зарплат таких осіб з інвалідністю.

 

Застосування реєстраторів розрахункових операцій

З 2019 року платники єдиного податку, які здійснюють реалізацію лікарських засобів та виробів медичного призначення, обов‘язково мають застосовувати РРО у випадках проведення розрахунків в готівковій формі або з використанням платіжних карток (п. 296.10 ПКУ).

Також Закон «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» доповнено терміном вироби медичного призначення (медичні вироби), яким вважатиметься будь-який інструмент, апарат, прилад, пристрій, програмне забезпечення, матеріал або інший виріб, призначені для діагностики, лікування, профілактики організму людини та (або) забезпечення таких процесів. Внесено зміни до ст. 9 цього Закону, згідно з якими випадки незастосування РРО не поширюватимуться на лікарські засоби та вироби медичного призначення.

 

Туристичний збір

ПКУ доповнено визначенням внутрішнього туризму  та в’їзного туризму (пп. 14.1.277 ПКУ). Також значно оновлено статтю 268 «Туристичний збір» ПКУ.

Зокрема, ставка туристичного збору встановлюється за рішенням відповідної місцевої ради за кожну добу тимчасового розміщення особи у місцях проживання (ночівлі), визначених пп. 268.5.1 ПКУ, у розмірі до 0,5% – для внутрішнього туризму та до 5% – для в’їзного туризму від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, для однієї особи за одну добу тимчасового розміщення.

Згідно з рішенням місцевої ради справляння туристичного збору може здійснюватися такими податковими агентами (пп. 268.5.2 ПКУ):

а) юридичними особами, філіями, відділеннями, іншими відокремленими підрозділами юридичних осіб, фізичними особами – підприємцями, які надають послуги з тимчасового розміщення осіб у місцях проживання (ночівлі), визначених пп. 268.5.1 ПКУ;

б) квартирно-посередницькими організаціями, які направляють неорганізованих осіб з метою їх тимчасового розміщення у місцях проживання (ночівлі), визначених пп. «б» пп. 268.5.1 ПКУ, що належать фізичним особам на праві власності або на праві користування за договором найму;

в) юридичними особами, які уповноважуються сільською, селищною, міською радою або радою об’єднаної територіальної громади, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, справляти збір на умовах договору, укладеного з відповідною радою.

Передбачено, що платники збору сплачують суму збору авансовим внеском перед тимчасовим розміщенням у місцях проживання (ночівлі) податковим агентам (пп. 268.6.1 ПКУ).

При цьому податкові агенти в залежності від рішення місцевої ради сплачують збір за своїм місцезнаходженням щоквартально, у визначений для квартального звітного (податкового) періоду строк та відповідно до податкової декларації за звітний (податковий) квартал, або авансовими внесками до 30 числа (включно) кожного місяця (пп. 268.7.1 ПКУ).

Встановлено, що по 31 грудня 2019 року до рішень про встановлення туристичного збору та/або про внесення змін до таких рішень, прийнятих місцевими радами, не застосовуються загальні обмеження щодо строків прийняття таких рішень, встановлених ПКУ. Тобто такі рішення протягом 2019 року можуть прийматись або змінюватись в будь-який момент (п. 52 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ).

 

Інші зміни

Органи ДФС тепер щомісячно звітуватимуть перед органами місцевого самоврядування у розрізі джерел доходів про суми нарахованих та сплачених податків і зборів, суми податкового боргу та надмірно сплачених до місцевих бюджетів податків і зборів на відповідних територіях, а також щоквартально про суми списаного податкового боргу; розстрочені і відстрочені суми податкового боргу і грошових зобов’язань платників податків; суми наданих податкових пільг.

Передбачено, що у разі ліквідації платника податків документи, пов’язані з обчисленням і сплатою податків і зборів, за період діяльності платника податків не менш як 1095 днів (2555 днів – для документів та інформації щодо трансфертного ціноутворення), що передували даті ліквідації платника податків, в установленому законодавством порядку передаються до архіву (п. 44.3 ПКУ).

Заперечення до Акту перевірки та Скарги на Рішення ДФС в порядку їх адміністративного оскарження тепер можуть подаватись протягом 10 робочих днів.

До 15 робочих днів збільшено строк прийняття податкового повідомлення-рішення органом ДФС (п. 86.8 ПКУ).

Змінено деякі ставки рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (п. 252.20 ПКУ), за спеціальне використання лісових ресурсів (п. 256.3 ПКУ).

Оновлено ставки земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено (ст. 277 ПКУ).

Також передбачено, що індекс споживчих цін за 2017 – 2023 роки, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, застосовується із значенням 100% (п. 9 підрозділу 6 розділу ХХ ПКУ).

Установлено, що у 2019 році до прийнятих рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів, які прийняті на виконання цього Закону, не застосовуються вимоги підпункту 4.1.9, пункту 4.5, підпункту 12.3.4, підпункту 12.4.3 та пункту 12.5 ПКУ та Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» (частина 3 розділу ІІ Закону від 23.11.2018 р. № 2628-VIII).

Змінами до Закону «Про судовий збір» передбачено зменшення максимальної суми судового збору за подання до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру, який подано суб’єктом владних повноважень або юридичною особою з 350 до 10 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Внесено деякі зміни щодо відповідальності до Кодексу України про адміністративні правопорушення та до Кримінального кодексу України.

 

Аналіз змін щодо акцизного податку розглянуто в окремому матеріалі.

 

Залишились питання? – Завжли раді допомогти!